stäng

Storyn om Ulla Popken:

År 1880 började historien om företaget Ulla Popken i den lilla staden Hameln, sydväst om Hannover, vid floden Weser. Där grundade Johann Popken textilföretaget Popken. 1968 beslöt hans son Friedrich Popken att föra familientraditionen inom textilier vidare. Han hade gift sig med Ursula Popken och fått en liten dotter. Tillsammans öppnade makarna sin första egna butik med mamakläder och babyartiklar. Den hette ”Mami & Baby” och fanns i Oldenburg.

Efter många startsvårigheter och flera experiment gjordes det 1977 upp en plan för en butikskedja med mamakläder i hela Västtyskland. Detta blev basen för ett snabbt växande detaljhandelsföretag för dammode. Redan 1978 fanns de tre första specialbutikerna för mamakläder i Bremen, Hannover och Hamburg och det öppnades snabbt fler. Samma år började företaget även att leverera postorderbeställningar. Den verkliga genombrottet kom 1984 när företaget startade samarbete med franchisepartner. Ulla Popken blev då marknadsledande bland alla specialister för mamakläder i Tyskland. Detta var dock endast början på en succé som snart skulle leda till ännu större framgångar.


Hur gick det till?

En dag råkade Friedrich Popken lägga märke till att en medarbetare packade ned mer än 15 olika artiklar åt en postorderkund. ”Hur kommer det sig att en gravid kvinna beställer så många artiklar?” frågade han. Svaret blev: ”Denna kund är inte alls gravid. Hon har redan handlat hos oss många gånger. Hon skriver att det inte finns något ungt mode att köpa någonstans i hennes storlek som är 48 och därför handlar hon hos oss. Hon tycker att vårt mode inte bara är ungt utan även bekvämt”. Denna händelse ledde till att företaget koncentrerade sig mer på nischen ”Ungt mode i stora storlekar”. Året 1986 startades ett omfattande och omsorgsfullt utarbetat test inom postorderförsäljningen för att analysera detta. Detta test var en så stor succé att företaget ”Ulla Popken - ungt mode från storlek 42” skrevs in i handelsregistret 1987-03-01.


De första 10 Ulla Popken-butikerna öppnades samma år och företaget växte snabbt. 2008-03-11 började ett generationsbyte förberedas. Friedrich Popken lämnade över de flesta av sina andelar till dottern Astrid och svärsonen Thomas Schneider.

Sedan 2008-07-01 arbetar Thomas Schneider som vd i företaget.



Ulla Popken idag:

Idag erbjuder Ulla Popken mode för alla kvinnor, oberoende av storlek, så att de kan njuta och utveckla sin egen stil. Under mottot ”Mode som passar mig” presenterar Ulla Popken olika kollektioner varje månad. Som ett multi-channel-företag säljer Ulla Popken mode i över 300 butiker, per postorder och på nätet, samt även i samarbete med franchisetagare i Europa och globen runt och med hjälp av shop-i-shop-partner. Över 2 000 medarbetare arbetar idag med stort engagemang och vilja för att ta hand om de kunder som handlar hos Ulla Popken och som uppskattar rådgivning, erfarenhet och know-how. Det breda sortimentet är framför allt inriktat på hög produktkvalitet och bra passform och garanterar inspiration samt information om de senaste trenderna: Mode för varje tillfälle och varje dag, kvinnliga business-outfits, elegant festmode samt även underkläder, sport- och badmode.

Hos Ulla Popken finner varje kvinna det mode som passar henne bäst - sedan mer än 20 år tillbaka.